vrijdag 27 januari 2017

Afrika!

Hoe het allemaal begon....
Ik startte mijn opleiding Bachelor Lager Onderwijs op Erasmus Jette in het schooljaar 2014-2015.
Tijdens het 2de jaar maakten we kennis met de mogelijkheid om naar het buitenland op stage te gaan en dit in het laatste traject van de opleiding als keuzestage. 
Gezien mijn honger naar andere culturen en avontuur was ik meteen verkocht.
Thuis heb ik echter een man en drie kinderen die mij nodig hebben, het was voor mij dan ook zeer belangrijk om van hen allemaal het groen licht te krijgen om te gaan. 
Vijf weken van huis lijkt niet lang, maar als je al een familie hebt thuis is dit niet te onderschatten.
Mijn man en kinderen hebben mij tijdens mijn studie altijd gesteund, en ook nu kreeg ik van hen de steun om op buitenlandse stage te vertrekken.
In februari 2015 diende ik een motivatie te schrijven om naar het buitenland te vertrekken. Daarna was het afwachten...Er moest aan een aantal voorwaarden voldaan worden om te mogen vertrekken. 
Na de examens en mijn punten was er al een hindernis van de baan, ik had al de minima gehaald om te mogen vertrekken.
Er volgde nog een gesprek met de docent in de taal van het land waar ik stage zou lopen, ook dit verliep goed.
The Gambia kwam steeds dichterbij.
Afrika!
Mijn nieuwsgierigheid naar dat continent is er altijd al geweest en dan vooral de aantrekkingskracht van de mensen. Hun warme glimlach, hun positiviteit, de rust die die mensen uitstralen....
Via school krijg ik nu de kans om een deel van dat grote continent te ervaren, ervan te proeven, mij er volledig in onder te dompelen.
Ik ga erheen met open ogen, oren, neus en mond.
Vanaf het moment dat mensen wisten dat ik op stage vertrok ben ik al veel gestoten op enorm veel vooroordelen over Afrika. 
Ze wonen in hutjes, dragen strooien rokjes, heel stereotyperend.
Ik hoop via deze blog een correct beeld te scheppen van The Gambia en jullie samen met mij mee te laten proeven van een stukje Afrika.
Hieronder vinden jullie alvast een filmpje met meer info over het land waar ik vanaf 6 februari 2017 vijf weken zal vertoeven en zal lesgeven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten